Friday 28 October 2011

Syanie, 200 pembeli putih mata

KUALA LUMPUR: “Sepatutnya rumah itu menjadi hadiah perkahwinan yang paling istimewa buat saya. Tapi sehingga kini, angan-angan mendudukinya tidak menjadi kenyataan kerana ia terbengkalai sejak 15 tahun lalu,” kata pelakon, Syaniza Hisham atau Syanie.
Kata-katanya merujuk kepada seunit Kondominium Mas Kiara di pinggir ibu negara dihadiahkan ibunya, Ruhanie Abdul Rahman sempena perkahwinannya pada 1996.

Syanie berkata, kondominium berharga lebih RM170,000 itu dibeli pada 1995 dan sepatutnya boleh diduduki pada 1999, namun ia terbengkalai dan bertukar pemaju mengakibatkan lebih 200 pembeli terpaksa berputih mata.
Menurutnya, dia dan pembeli lain membayar lebih 60 peratus daripada jumlah keseluruhan dan masalah perumahan itu bermula selepas satu jawatankuasa pembeli menyedari wujudnya aktiviti pembinaan semula kondominium itu sekitar 2001.

“Menerusi jawatankuasa pembeli, kami memantau perkembangan terbabit sehinggalah pemaju diisytihar muflis oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur dan pada masa sama, pemilik tanah melantik pemaju baru dengan menandatangani satu perjanjian utama untuk membina semula projek terbabit.

“Pada 2006, syarikat likuidasi mendesak pembeli mengemukakan dokumen asal pembelian seperti perjanjian jual beli, resit rasmi dan bil progresif untuk menentukan pembeli asal serta bayaran kepada pemaju terdahulu,” katanya dalam sidang media bersama jawatankuasa penduduk dan Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), semalam.

Katanya, mereka terkejut apabila terpaksa membayar tambahan berjumlah hampir RM40,000 dan akujanji untuk menandatangani perjanjian baru dengan pemaju terkini.

No comments:

Post a Comment