Friday 28 October 2011

KES MAUJI

Selepas diberhenti kerja akibat reccession 1999, saya diajak 2 org(Ah Chong dan Ah Keong-nama samaran) untuk buka syarikat enterprise construction sekitar tahun 2000. Walaubgmana pun Ah Keong tidak memasuki namanya dlm syarikat tapi dia yg menguasai syarikat dan pemegang akaun. Urusan perniagaan, keluar masuk duit dan pemberian cek diuruskan oleh dia.

Selepas beberapa bulan saya dpt surat minta bayaran dr pembekal. Bila saya hubungi Ah Keong-dia kata akan uruskan.Tetapi selepas beberapa bulan berlalu hutang yg rm14000 sudah meningkat kpd lebih rm50000. Selepas dihubungi lagi Ah Keong masih kata dia akan settle hutang.
Setelah surat peguam drp pembekal keluar menunjukan hutang sudah mencapai >rm150000 pd 2002, saya pun guna khidmat peguam untuk menguruskan masaalah ini.
Perkara ini didiamkan sehinnga tahun 2007 apabila saya nak buka akaun untuk gaji saya, bank beritahu saya telah diisytihar bankrap pada 2003.

Soalan saya;
1.Oleh kerana masaalah ini timbul akibat penipuan, ada atau tidak ruang dilm peruntukan Jab. Insov. utk menolong org yg menanggung beban hutang ini-samaada menketepikan notis kebankrapan atau mengurangkan jumlah tersebut.
2. Memandangkan pemilik syarikat yg disenaraikan adalah 2 org, blh atau tidak jumlah tanggungan tersebut dibahagi
mengikut kuantum pemegang saham
3.Boleh atau tidak Jab. Insov. meminta penuntut hutang mengurangkan jumlah yg dituntut disebabkan faedah yg terlalu tinggi dikenakan(dari rm 14,000 kepada 160,000+)
4. Adakah pemiutang jika umur sudah melebihi umur yg produktif iaitu sepatutnya bersara(57tahun) boleh dikecualikan dari tindakan lazim kebankrapan atau boleh memohon kepada Jab Insov. tersebut untuk dilepaskan dari tindakan kebankrapan secara terus.


mauji
09/09/2011 at 4:26 pm

No comments:

Post a Comment