Friday 28 October 2011

Peminjam Muflis , Penjamin Ikut Sama

Pada tahun 1997 , kawan saya  membuat pinjaman [b]Tabung Usahawan Belia dari Kementerian Belia Dan Sukan[/b]  dalam bidang Komputer . Projek tersebut di kenali sebagai IT Base yang menawarkan pinjaman dalam bentuk komputer sebanyak RM 50,000 kepada 200 usahawan belia termasuk di Sabah dan Sarawak .

Pada peringkat awal peminjam tidak memerlukan penjamin atau cagaran kerana kesedian Credit Guarantee Corporatiion menjadi pinjaminnya .

Penjamin hanya dikenakan faedah sebanyak 2 % sahaja tanpa menjelas samada 2% atas nilai BLR atau 2% nilai bersih kepada Bank Simpanan Nasional  Commercial .   Manakala di Sabah dan Sarawak peminjam hanya membayar kepada Kementerian Belia yang berdekatan dan bukan kepada pehak Bank . Manakala yang tak bayar sesen  pun tiada apa2 tindakan .

Tetapi selang 2 tahun tahun kemudian yakni tahun 1999 , BSN Commersial dan di gantikan kepada pehak Affin Bank . Nalangnya selepas diambil alih oleh Affin Bank , petugas yang sama ( walau pun nama bank sudah bertukar ) meminta kepada kawan saya tadi agar mencari penjamin dengan alasan CGC tak cukup kuat dana untuk menjamin .

Yang agak menghairankan tidak semua peminjam dikenakan tindakan mencari penjamin cuma hanya segelintir pehak yang tetentu sahaja . Maka kawan saya meminta jasa baik dari saya untuk menjamin pinjamannya dengan pehak Affin Bank .

Oleh kerana memikirkan pinjaman di bawah CGC maka saya pun bersetuju untuk memjaminnya selain daripada jaminan CGC .

Malangnya oleh kerana kemerosotan ekonomi kawan saya menutup perniagaannya pada tahun 2007 dengan baki hutang sekitar anggaran RM 25 ribu hingga RM 30 ribu . Tetapi pehak Affin Bank mendakwa atas yuran guaman dan baki faedah 2% atas BLR jumlah pinjaman sekitar RM 60 ribu hingga RM 75 ribu .

Maka kawan saya pun di isytiharkan Bangkrap pada tahun 2007 dengan jumlah pinjaman berkisar RM 45 ribu seperti mana yang di tetapkan oleh pehak Insolvensi . Saya sebagai penjamin tidak dikenakan apa2 sebarang tindakan. Maknanya hanya peminjam yang dikenakan tindakan .

Tetapi pada tahun 2010 pehak Affin Bank menghubungi saya supaya menjelaskan hutang yang gagal di bayar oleh peminjam yang berjumlah hampir RM 70 ribu termasuk faedah atas BLR 3%  sedangkan pada peringkat awal di tetapkan hanya 2%.

Maka saya pun menjelaskan mengapa selepas tindakan muflis pada peminjam baru pehak Affin Bank hendak memerangkap kepada pehak penjamin ?  Bukankah lebih baik jika pada awal pendakwaan kedua2 pehak penjamin dan peminjam di kenakan dakwaan ? Masing2 boleh berkongsi hutang sekitar RM 22, 500 sahaja ( RM 45 ribu di bahagi dua )

Nescaya tiada siapa pun yang muflis . Tetapi pehak Affin sanggup berlaku kejam dengan memufliskan peminjam dahulu dan selepas 3 tahun peminjam dikenakan muflis mereka hendak memuflskan pehak penjamin pulak . Bukankah ini suatu tindakan yang kejam ?

Dimana sistem keadilan mengikut pperkongsian  pinjaman antara peminjam dengan penjamin ? Maka pehak Bank melalui peguamnya hanya menyatakan ini adalah presedur mengutip hutang dari siberhutang . Soal adil atau tidak adalah perkara nombor 2  , yang penting dapat kutip balik semula hutang walau pun bukan duit dari pehak Bank tetapi dari Dana Kerajaan


- CARI Malay Forums's Archiver -

No comments:

Post a Comment