Friday 28 October 2011

Kurang RM150. Masuk Penjara

GEORGETOWN: Sikap degil Suradi Daruis, 43, yang mengambil mudah dan tidak membayar hutang seperti dipersetujuinya sendiri menyebabkannya terpaksa meringkuk dalam penjara kerana melanggar perintah mahkamah.
Ketua Pengarah Jabatan Insolvensi Malaysia (MdI), Datuk Abdul Karim Abdul Jalil berkata Suradi sepatutnya membayar RM50 sebulan kerana dia diisytiharkan muflis selepas gagal melunaskan pinjaman kereta RM38,854.86 sejak 2002.

“Bagaimanapun, dia gagal membayar dan tindakannya itu menyebabkan dia dipenjara kerana menghina mahkamah,” katanya ketika ditemui pada Mesyuarat Pengarah-Pengarah MdI di sebuah hotel, di sini, semalam.
Akhbar sebelum ini melaporkan seorang suri rumah, Rosnah Mohd Sailan, 43, terpaksa menyara tiga anak yang masih bersekolah selepas suaminya, Suradi Daruis, 43, dipenjara sebulan kerana melanggar perintah mahkamah supaya membayar RM50 sebulan selepas dia diisytihar muflis kerana gagal membayar ansuran bulanan.

Wanita dari Kampung Bukit Naga, Bukit Kemuning, Shah Alam, bimbang suaminya dibuang kerja, sekali gus menyebabkan masa depan mereka tidak terjamin selain suaminya mungkin gagal mendapat kerja baru kerana statusnya sebagai bekas banduan dan muflis.

Abdul Karim berkata, Suradi diisytihar muflis kerana gagal membayar tunggakan keretanya hingga menyebabkan institutsi kewangan yang memberi pinjaman sewa beli memfailkan tuntutan.

“MdI kemudian menghantar surat kepadanya pada 25 Julai 2003 dan dia hanya datang ke pejabat kami setahun selepas itu. “Kami membuat sesi temubual bersamanya dan dia memberitahu bekerja sebagai penyelia dengan pendapatan kira-kira RM2,500 sebulan.

“Selepas berbincang, dia bersetuju membayar RM50 sebulan dan keputusan itu dipersetujui mahkamah namun Suradi gagal melaksanakan janjinya dan tidak membayar,” katanya.
Menurutnya, pada November 2004, mereka sekali lagi mengadakan pertemuan dan Suradi bersetuju membayar ansuran bulanan seperti dijanjikannya.

“Bagaimanapun, dia mengulangi perbuatan sama apabila langsung tidak membayar ansuran bulanan sehinggalah MdI menghantar petisyen menggunakan surat berdaftar pada 22 Mei 2008 dan surat sama diberikan sendiri kepada isterinya seminggu selepas itu.

“Namun hasilnya tetap sama hinggalah kami mengeluarkan notis tunggakan berjumlah RM4,100 dan dia juga tidak membayar tunggakan itu sebelum diminta hadir ke mahkamah pada 15 Disember 2010,” katanya.

Menurutnya, Suradi gagal hadir ke mahkamah dan tindakannya itu memaksa mahkamah mengeluarkan waran tangkap pada 10 Februari lalu dan dia hadir ke mahkamah 30 Jun lalu sebelum meminta penangguhan selama sebulan.

“Dia kemudian membayar RM3,000 daripada tunggakan ansurannya pada 28 Julai lalu sebelum membayar baki RM1,000 sebulan selepas itu namun jumlah yang dibayar itu kurang RM150.

“Tindakannya yang gagal membayar baki terbabit menyebabkan dia dipenjara kerana menghina mahkamah.

Menurutnya, MdI tidak zalim seperti yang dikatakan beberapa pihak sebelum ini kerana tugas mereka adalah memberi keadilan kepada si pemiutang dan individu ya

Oleh Hadzlihady Hassan
hadzlihady@hmetro.com.my

No comments:

Post a Comment