Friday 28 October 2011

Rayu bebas suami muflis dari penjara

syedazwan@bharian.com.my
2011/10/17

ROSNAH bersama tiga anaknya melihat gambar Suradi di rumahnya di Kampung Bukit Naga, semalam.
Lelaki gagal bayar tunggakan ansuran kereta RM100 sebulan

KUALA LUMPUR: Suri rumah Rosnah Mohd Sailan, 43, kini terpaksa menyara tiga anak yang masih bersekolah selepas suaminya, Suradi Daruis, 43, dipenjarakan sebulan kerana melanggar perintah mahkamah membayar RM100 sebulan selepas beliau diisytiharkan muflis gagal membayar ansuran bulanan kereta yang dijual kepada pihak ketiga.
Wanita dari Kg Bukit Naga, Bukit Kemuning, Shah Alam itu bimbang suaminya akan dibuang kerja, sekali gus menyebabkan masa depan mereka sekeluarga tidak terjamin selain suaminya mungkin gagal mendapat kerja baru kerana statusnya bekas banduan dan muflis.
“Saya merayu mahkamah bebaskan suami saya, kalau saya tahu begini jadinya kami sekeluarga rela tidak makan untuk bayar semua tunggakan itu,” katanya kepada Berita Harian, ketika ditemui di rumahnya di Shah Alam, semalam.

Sehubungan itu, katanya, beliau sudah mengemukakan rayuan menerusi peguam pada 30 September lalu terhadap sabitan yang dibuat ke atas suaminya mengikut seksyen 91(2) Akta Kebangkrapan 1967.

Suradi seorang pekerja gudang berstatus muflis, mengaku bersalah kerana melanggar perintah mahkamah pada 4 Mac 2005 kerana gagal membayar RM100 sebulan (termasuk RM50 bagi bayaran isterinya) dari Oktober 2004 hingga Jun 2010 sebanyak RM3,450.

Rosnah berkata, suaminya kemalangan pada 1997 dihempap besi satu tan menyebabkan sebelah kaki remuk dan tidak bekerja selama setahun sekali gus memaksa menjual kereta Proton Saga miliknya kepada kenalan adiknya yang gagal membayar ansuran bulanan kenderaan itu.
Sehubungan itu katanya, bank terbabit menarik dan melelong kereta itu selain suaminya diisytiharkan muflis kerana gagal membayar ansuran kereta itu dan beliau (pemilik) serta Suradi (penjamin) diperintah membayar RM30,000 dan RM34,000 kepada pihak bank.

“Jabatan Insolvensi Selangor mengarahkan mereka membayar RM100 sebulan sehingga selesai, namun Suradi gagal menjelaskan bayaran itu menyebabkan waran tangkap dikeluarkan Mahkamah Tinggi Shah Alam pada Mei lalu dan dia diarah membayar tunggakan berkenaan atau dipenjarakan.

“Suami saya meminjam dengan banyak pihak, termasuk along, untuk membayar tunggakan itu dan RM4,000 bagi bayaran sehingga Mei 2011 selain membayar RM2,050 baginya yang tidak bekerja, namun dia tetap dipenjarakan bermula 27 September lalu kerana menghina pihak mahkamah,” katanya.

Rosnah berkata, beliau mengambil upah RM300 sebulan dengan mengasuh anak jirannya bagi menampung pendapatan suaminya RM1,200 sebulan bagi membiayai keperluan anak mereka yang berumur antara 12 dan 17 tahun.

Penasihat Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Tengku Azwil Tengku Abdul Razak, meminta Jabatan Insolvensi memberi kelonggaran kepada individu muflis untuk membayar mengikut kemampuan mereka dan tidak perlu sampai ke tahap mereka dipenjarakan dalam tempoh lama.

3 comments:

  1. Nama saya ADILAH Saya mengalami trauma kerana saya telah berbohong dan tertipu, tetapi saya percaya dan saya mengambil corage dan mengatakan kepada diri saya bahawa saya telah jatuh kerana saya fikir tiada siapa yang boleh membantu saya daripada apa yang saya mahu, saya berani dan bergerak, pada mulanya saya fikir ia akan menjadi kisah lama yang sama, tetapi untuk kejutan saya yang paling besar selepas memenuhi semua keperluan yang saya minta lihatlah permintaan saya diberikan 550 juta pinjaman dihantar ke akaun saya dengan 24 jam di Canadian Imperial Bank of Canada (CIBC) ketika Saya melihat wang dalam akaun saya, saya tidak pernah mempercayainya, saya perlu tergesa-gesa ke bank untuk pergi ke bank yang benar saya telah shoucked dan menjerit tetapi sekarang semua masalah saya hilang, okahome pinjaman syarikat adalah penyelesaian untuk semua kekurangan wang anda, jangan biarkan sesiapa mengadu tentang anda, sila lari ke syarikat pinjaman untuk mendapatkan pinjaman cepat anda, untuk maklumat lebih lanjut mengenai pinjaman sewa pinjaman anda juga boleh memeriksa saya melalui e-mel (adilahadila60 @ gmil .com) membuat perkara mudah bagi kami d membuat impian kita menjadi kenyataan. Anda boleh menyambung ke syarikat langsung di sana melalui e-mel atau dapatkannya pada whatsapp mendapatkan pinjaman anda sekarang tanpa tekanan yang banyak (+13602499796) (okahomeloanfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  2. e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663

    email:::::::hafizulbin365@gmail.com
    Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785k yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440k telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"

    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete
  3. kesaksian nyata dan kabar baik !!!

    Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

    Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

    Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

    untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    ReplyDelete