Anda Muflis? Anda boleh dipenjara. Hak anda sudah tiada. Maruah anda tiada terbela.
Monday, 31 October 2011
Sunday, 30 October 2011
JANGAN BERI PELUANG KEPADA ORANG BANKRAP UNTUK BEKERJA
KUALA LUMPUR: Seorang bekas pengarah syarikat Rabu didenda RM25,000 oleh Mahkamah Sesyen Johor Baharu kerana bertindak sebagai pengarah walaupun masih lagi diisytihar bankrap dan membuat kenyataan palsu.
Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) berkata bekas pengarah Europemas Automobile Sdn Bhd, Zol Bahari Ab Bakar, didenda RM10,000 atau dipenjara lima bulan jika ingkar membayar denda kerana kesalahan itu mengikut Seksyen 125(1) Akta Syarikat 1965.
Pertuduhan terhadap Zol Bahari menyatakan bahawa beliau pada 19 April, 2005 dan 20 Mei, 2005, ketika masih diisytihar bankrap, bertindak sebagai seorang pengarah Europemas Automobile Sdn Bhd tanpa memperoleh kebenaran daripada Mahkamah Tinggi, menurut kenyataan SSM di sini.
Kesalahan itu membawa hukuman maksimum RM100,000 atau dipenjara bagi tempoh tidak lebih lima tahun atau kedua-duanya.
Zol Bahari juga didenda RM15,000 dan jika ingkar dipenjara tujuh bulan dengan membuat kenyataan palsu dalam borang 48A yang menyatakan beliau bukanlah seorang yang bankrap, antara 15 April, 2005 dan 30 April, 2005.
Bagi tuduhan itu, dia disabitkan kesalahan mengikut Seksyen 364(2) Akta Syarikat 1965, yang membawa hukuman denda maksimum RM250,000 atau dipenjara dalam tempoh tidak lebih 10 tahun atau kedua-dua.
Kenyataan itu menyatakan bahawa pertuduhan itu terhadap bekas pengarah tersebut menunjukkan SSM meneruskan usaha bagi memastikan pematuhan Akta Syarikat menerusi penguatkuasaan yang berkesan serta sebagai peringatan kepada semua pengarah syarikat untuk mematuhi keperluan akta berkenaan. - BERNAMA
Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) berkata bekas pengarah Europemas Automobile Sdn Bhd, Zol Bahari Ab Bakar, didenda RM10,000 atau dipenjara lima bulan jika ingkar membayar denda kerana kesalahan itu mengikut Seksyen 125(1) Akta Syarikat 1965.
Pertuduhan terhadap Zol Bahari menyatakan bahawa beliau pada 19 April, 2005 dan 20 Mei, 2005, ketika masih diisytihar bankrap, bertindak sebagai seorang pengarah Europemas Automobile Sdn Bhd tanpa memperoleh kebenaran daripada Mahkamah Tinggi, menurut kenyataan SSM di sini.
Kesalahan itu membawa hukuman maksimum RM100,000 atau dipenjara bagi tempoh tidak lebih lima tahun atau kedua-duanya.
Zol Bahari juga didenda RM15,000 dan jika ingkar dipenjara tujuh bulan dengan membuat kenyataan palsu dalam borang 48A yang menyatakan beliau bukanlah seorang yang bankrap, antara 15 April, 2005 dan 30 April, 2005.
Bagi tuduhan itu, dia disabitkan kesalahan mengikut Seksyen 364(2) Akta Syarikat 1965, yang membawa hukuman denda maksimum RM250,000 atau dipenjara dalam tempoh tidak lebih 10 tahun atau kedua-dua.
Kenyataan itu menyatakan bahawa pertuduhan itu terhadap bekas pengarah tersebut menunjukkan SSM meneruskan usaha bagi memastikan pematuhan Akta Syarikat menerusi penguatkuasaan yang berkesan serta sebagai peringatan kepada semua pengarah syarikat untuk mematuhi keperluan akta berkenaan. - BERNAMA
87,583 Bankrap
KUALA LUMPUR: Seramai 87,583 individu diisytiharkan bankrap dan daripada jumlah itu, 4,651 atau 5.1 peratus diisytiharkan bankrap kerana terbabit dalam hutang kad kredit sehingga Oktober tahun ini.
Ekoran daripada itu, kerajaan akan berbincang dengan Bank Negara (BNM) bagi mencari penyelesaian berhubung kadar faedah tinggi yang dikenakan kepada pengguna kad kredit hingga menyebabkan lebih 4,000 diisytiharkan bankrap kerana kegagalan membayar hutang.
Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Liew Vui Keong berkata, langkah itu perlu diambil kerana angka yang dicatatkan dipandang serius kerajaan kerana majoriti mereka yang terlibat adalah daripada kalangan generasi muda.
"...Semestinya pihak kerajaan akan memandang serius dan saya bercadang akan berjumpa pihak berkenaan dalam mengendalikan isu ini," katanya menjawab soalan tambahan Datuk Mohamad Aziz (BN-Sri Gading) pada persidangan Dewan Rakyat di sini, pada Selasa.
Mohamad inginkan penjelasan berhubung tindakan yang akan diambil kerajaan bagi menangani isu itu di mana menurut beliau kira-kira 23 peratus pengguna kad kredit di kalangan generasi muda telah diisytiharkan bankrap kerana gagal membayar hutang ekoran kadar faedah yang tinggi iaitu antara 12 hingga 18 peratus.
Liew berkata, kerajaan tidak mempunyai kaedah khusus dalam menangani isu itu tetapi bagi mengelak menjadi bankrap, seseorang itu perlu bijak mengurus hal ehwal kewangan sendiri dan jika tidak tentunya mereka akan dikenakan tindakan.
Mengenai cadangan untuk menggabungkan Akta Insolvensi, Akta Kebangkrapan dan Akta Syarikat, beliau berkata, ia adalah proses ideal untuk memberi peluang ke dua kepada sesiapa yang diisytiharkan bankrap menggendalikan perniagaan.
"Bagaimanapun, proses perundangan yang dicadangkan itu masih di peringkat kajian," katanya ketika menjawab pertanyaan Saifuddin Nasution Ismail (PKR-Machang) yang ingin tahu jumlah kerugian yang terpaksa ditanggung kerajaan akibat pengisytiharan bankrap daripada 2005 hingga sekarang.
Liew berkata, individu yang diisytiharkan bankrap masih boleh ke luar negara sama ada untuk menunaikan haji atau menjalani rawatan kesihatan jika mendapat kebenaran Ketua Pengarah Insolvensi.
"Pihak yang bankrap juga boleh membebaskan diri daripada status berkenaan dengan mengemukakan permohonan ke mahkamah sebelum dikaji Jabatan Insolvensi sama ada untuk menyokong atau tidak permohonan itu.
"Bagi yang ingin menunaikan haji mereka boleh memohon kepada Ketua Pengarah Insolvensi untuk dapat kebenaran keluar negara...kerajaan tidak halang jika permohonan itu mengikut aturan undang-undang," katanya. - BERNAMA
Ekoran daripada itu, kerajaan akan berbincang dengan Bank Negara (BNM) bagi mencari penyelesaian berhubung kadar faedah tinggi yang dikenakan kepada pengguna kad kredit hingga menyebabkan lebih 4,000 diisytiharkan bankrap kerana kegagalan membayar hutang.
Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Liew Vui Keong berkata, langkah itu perlu diambil kerana angka yang dicatatkan dipandang serius kerajaan kerana majoriti mereka yang terlibat adalah daripada kalangan generasi muda.
"...Semestinya pihak kerajaan akan memandang serius dan saya bercadang akan berjumpa pihak berkenaan dalam mengendalikan isu ini," katanya menjawab soalan tambahan Datuk Mohamad Aziz (BN-Sri Gading) pada persidangan Dewan Rakyat di sini, pada Selasa.
Mohamad inginkan penjelasan berhubung tindakan yang akan diambil kerajaan bagi menangani isu itu di mana menurut beliau kira-kira 23 peratus pengguna kad kredit di kalangan generasi muda telah diisytiharkan bankrap kerana gagal membayar hutang ekoran kadar faedah yang tinggi iaitu antara 12 hingga 18 peratus.
Liew berkata, kerajaan tidak mempunyai kaedah khusus dalam menangani isu itu tetapi bagi mengelak menjadi bankrap, seseorang itu perlu bijak mengurus hal ehwal kewangan sendiri dan jika tidak tentunya mereka akan dikenakan tindakan.
Mengenai cadangan untuk menggabungkan Akta Insolvensi, Akta Kebangkrapan dan Akta Syarikat, beliau berkata, ia adalah proses ideal untuk memberi peluang ke dua kepada sesiapa yang diisytiharkan bankrap menggendalikan perniagaan.
"Bagaimanapun, proses perundangan yang dicadangkan itu masih di peringkat kajian," katanya ketika menjawab pertanyaan Saifuddin Nasution Ismail (PKR-Machang) yang ingin tahu jumlah kerugian yang terpaksa ditanggung kerajaan akibat pengisytiharan bankrap daripada 2005 hingga sekarang.
Liew berkata, individu yang diisytiharkan bankrap masih boleh ke luar negara sama ada untuk menunaikan haji atau menjalani rawatan kesihatan jika mendapat kebenaran Ketua Pengarah Insolvensi.
"Pihak yang bankrap juga boleh membebaskan diri daripada status berkenaan dengan mengemukakan permohonan ke mahkamah sebelum dikaji Jabatan Insolvensi sama ada untuk menyokong atau tidak permohonan itu.
"Bagi yang ingin menunaikan haji mereka boleh memohon kepada Ketua Pengarah Insolvensi untuk dapat kebenaran keluar negara...kerajaan tidak halang jika permohonan itu mengikut aturan undang-undang," katanya. - BERNAMA
Penjamin Boleh Bankrap
RAKYAT Malaysia yang menjadi penjamin juga boleh diisytiharkan bankrap sekiranya terdapat perintah mahkamah terhadap peminjam utama yang gagal melunaskan hutang.
Ketua Pengarah Jabatan Insolvensi Malaysia, Datuk Abdul Karim Abdul Jalil berkata, ia mungkin sukar dipercayai namun itulah hakikatnya menyebabkan banyak pihak terus mempersalahkan jabatan itu.
Menurut beliau, timbul suara tidak puas hati mengatakan Jabatan Insolvensi Malaysia bertindak zalim kerana turut memusnahkan kehidupan mereka yang tidak berhutang.
“Perlu diperjelaskan bahawa kami tidak membankrapkan mereka dan sebagai penjamin, mereka sepatutnya bertanggungjawab ke atas jaminan itu.
“Jika peminjam utama gagal membayar hutang maka penjamin perlu mengambil alih tanggungjawab itu,” katanya kepada Mingguan mStar.Dari tahun 2005 sehingga Jun tahun ini, seramai 81,908 individu diisytiharkan bankrap membabitkan jumlah hutang RM71.36 bilion.
Daripada jumlah tersebut, 4.66 peratus merupakan penjamin sosial manakala penjamin korporat 5.32 peratus.
Abdul Karim berkata, isu penjamin diisytiharkan bankrap menimbulkan pelbagai reaksi dan kekecohan kerana menyifatkan tindakan itu tidak adil.
Bagaimanapun katanya, kedudukan penjamin dipinda menerusi Akta Kebankrapan 1967 pada tahun 2003 telah mewujudkan perbezaan antara peminjam utama dan penjamin.
“Pindaan telah menjelaskan bahawa pemiutang tidak boleh mengenakan tindakan undang-undang terhadap penjamin secara terus kecuali boleh dibuktikan di mahkamah membabitkan hutang peminjam utama,” ujarnya.
Menurut beliau, Jabatan Insolvensi Malaysia turut mempunyai budi bicara bagi membantu penjamin keluar daripada status kebankrapan dengan persetujuan pemiutang.
Tambahnya lagi, rundingan bukan saja membabitkan permohonan pelepasan kebankrapan malah jumlah bayaran hutang yang perlu dijelaskan atau dividen.
Justeru, beliau menasihatkan orang ramai supaya tidak mudah menjadi penjamin dan mengambil langkah berhati-hati.
“Paling penting, kita perlu tahu kemampuan untuk menjadi penjamin, mengenali siapa yang mahu berhutang dan keupayaannya untuk membuat bayaran.
“Jangan menjamin seseorang itu atas dasar kasihan kerana kesannya kelak tidak akan mengasihani kita. Buat keputusan dengan bijak,” kata Abdul Karim.
Oleh IWAN SHU-ASWAD SHUAIB
Ketua Pengarah Jabatan Insolvensi Malaysia, Datuk Abdul Karim Abdul Jalil berkata, ia mungkin sukar dipercayai namun itulah hakikatnya menyebabkan banyak pihak terus mempersalahkan jabatan itu.
Menurut beliau, timbul suara tidak puas hati mengatakan Jabatan Insolvensi Malaysia bertindak zalim kerana turut memusnahkan kehidupan mereka yang tidak berhutang.
“Perlu diperjelaskan bahawa kami tidak membankrapkan mereka dan sebagai penjamin, mereka sepatutnya bertanggungjawab ke atas jaminan itu.
“Jika peminjam utama gagal membayar hutang maka penjamin perlu mengambil alih tanggungjawab itu,” katanya kepada Mingguan mStar.Dari tahun 2005 sehingga Jun tahun ini, seramai 81,908 individu diisytiharkan bankrap membabitkan jumlah hutang RM71.36 bilion.
Daripada jumlah tersebut, 4.66 peratus merupakan penjamin sosial manakala penjamin korporat 5.32 peratus.
Abdul Karim berkata, isu penjamin diisytiharkan bankrap menimbulkan pelbagai reaksi dan kekecohan kerana menyifatkan tindakan itu tidak adil.
Bagaimanapun katanya, kedudukan penjamin dipinda menerusi Akta Kebankrapan 1967 pada tahun 2003 telah mewujudkan perbezaan antara peminjam utama dan penjamin.
“Pindaan telah menjelaskan bahawa pemiutang tidak boleh mengenakan tindakan undang-undang terhadap penjamin secara terus kecuali boleh dibuktikan di mahkamah membabitkan hutang peminjam utama,” ujarnya.
Menurut beliau, Jabatan Insolvensi Malaysia turut mempunyai budi bicara bagi membantu penjamin keluar daripada status kebankrapan dengan persetujuan pemiutang.
Tambahnya lagi, rundingan bukan saja membabitkan permohonan pelepasan kebankrapan malah jumlah bayaran hutang yang perlu dijelaskan atau dividen.
Justeru, beliau menasihatkan orang ramai supaya tidak mudah menjadi penjamin dan mengambil langkah berhati-hati.
“Paling penting, kita perlu tahu kemampuan untuk menjadi penjamin, mengenali siapa yang mahu berhutang dan keupayaannya untuk membuat bayaran.
“Jangan menjamin seseorang itu atas dasar kasihan kerana kesannya kelak tidak akan mengasihani kita. Buat keputusan dengan bijak,” kata Abdul Karim.
Oleh IWAN SHU-ASWAD SHUAIB
HA HA HA YOU R LISTED
haha...
the words that came out from a bank officer's mouth: "You're listed in CTOS" gave the false impression that CTOS blacklist ppl.
It's the same perception with CCRIS when they started implementing CCRIS back in year 2002. Officer's like to shortcut by saying "You're in CCRIS". Thus when one ask what is CCRIS, they were told that it's from BNM. So back than in '02 and '03; BNM got tons of complaints and gave warnings that bank cannot used that phrase. Also, they wanted banks/FIs to help educate by saying that "One of you loan facility listed in CCRIS is not showing good credit performance; go and check with BNM and the officers there would teach you on how to look at it".
Since it's a direction from BNM which FIs must heed, everyone seems to be more knowledgeable about CCRIS.
Whereas no suggestion was given on how to response on CTOS listings. Good officers would tell applicants that there's a CTOS listing and ask them to check with CTOS. Officers that are lazy would often overlooked the implication and the seriousness of this implication; thus giving the wrong perceptions and making CTOS public enemy no1.
Again, don't think BNM would want to dig one hand or leg into the current service provided by CTOS; i.e. collecting legal notices published and kept it as reference. Most probably because they know for themselves how hard it is to keep it updated, somemore legal notices are not only issued by FIs. It can be from an individual, companies or even the Government. Some commented on Jabatan Insolvensi; but not many knows that Jabatan Insolvensi only keep tracks of bankruptcy cases. Also, they charge RM10 per reference. CCRIS charge RM2 per record. CTOS goes by monthly subscriptions.
So imaging FIs processing thousands of applications per day. CCRIS is a must now so the thousand plus times RM2 + RM1(customer details - i.e. address, phone, employment etc) is unavoidable. However, before looking up CTOS and sent every applications for referencing via Jabatan Insolvensi; imaging how much the Government's going to profit from that and how much cost the FIs going to cook up. 1000 x RM10 per day x 22 working days
b00n @ Jul 17 2007, 12:03 AM
the words that came out from a bank officer's mouth: "You're listed in CTOS" gave the false impression that CTOS blacklist ppl.
It's the same perception with CCRIS when they started implementing CCRIS back in year 2002. Officer's like to shortcut by saying "You're in CCRIS". Thus when one ask what is CCRIS, they were told that it's from BNM. So back than in '02 and '03; BNM got tons of complaints and gave warnings that bank cannot used that phrase. Also, they wanted banks/FIs to help educate by saying that "One of you loan facility listed in CCRIS is not showing good credit performance; go and check with BNM and the officers there would teach you on how to look at it".
Since it's a direction from BNM which FIs must heed, everyone seems to be more knowledgeable about CCRIS.
Whereas no suggestion was given on how to response on CTOS listings. Good officers would tell applicants that there's a CTOS listing and ask them to check with CTOS. Officers that are lazy would often overlooked the implication and the seriousness of this implication; thus giving the wrong perceptions and making CTOS public enemy no1.
Again, don't think BNM would want to dig one hand or leg into the current service provided by CTOS; i.e. collecting legal notices published and kept it as reference. Most probably because they know for themselves how hard it is to keep it updated, somemore legal notices are not only issued by FIs. It can be from an individual, companies or even the Government. Some commented on Jabatan Insolvensi; but not many knows that Jabatan Insolvensi only keep tracks of bankruptcy cases. Also, they charge RM10 per reference. CCRIS charge RM2 per record. CTOS goes by monthly subscriptions.
So imaging FIs processing thousands of applications per day. CCRIS is a must now so the thousand plus times RM2 + RM1(customer details - i.e. address, phone, employment etc) is unavoidable. However, before looking up CTOS and sent every applications for referencing via Jabatan Insolvensi; imaging how much the Government's going to profit from that and how much cost the FIs going to cook up. 1000 x RM10 per day x 22 working days
b00n @ Jul 17 2007, 12:03 AM
Subscribe to:
Posts (Atom)